09-12-2017

Nieuwe borden denigrerend voor deelgemeenten - Het Nieuwsblad

AALST (Leen De Smedt) - De bewoners van de Aalsterse deelgemeenten zijn niet gelukkig met de nieuwe borden die de bebouwde kern aanduiden. "Onze dorpsnamen moeten duidelijk en groot genoeg op de borden gedrukt worden", klinkt het. Enkelingen startten al met een online petitie.

Aalst wordt vanaf 2018 één grote bebouwde kom. Alleen op sommige delen van de gewestwegen is dan nog meer dan vijftig kilometer per uur toegelaten. Bij die wijziging horen nieuwe borden, maar het ontwerp daarvan spreekt weinig bewoners van de deelgemeenten aan.
Er is zelfs een online petitie gestart die gisteren al meer dan 100 keer werd ondertekend. "De deelgemeenten van Aalst worden zéér klein én tussen haakjes vermeld op de borden", zeggen de initiatiefnemers. "Dat is niet alleen onleesbaar, maar het is ook denigrerend. Wij willen dat onze dorpsnamen duidelijk en groot genoeg op de verkeersborden staan, en al helemaal niet tussen haakjes. Onze dorpsnaam moet vooraan staan, groot genoeg en grotere dan Aalst, daaronder hoort pas de naam van Aalst, en die moet tussen haakjes. Wij zijn terecht fier op ons dorp en ons hart bloedt als we zien hoe er met onze dorpsnaam wordt omgegaan", aldus nog de mensen achter de petitie die op petitie.be staat.
Schepen van mobiliteit Dylan Casaer (SD&P) reageerd geprikkeld: "Mensen beginnen al met een petitie nog voordat de nieuwe borden door het schepencollege zijn goedgekeurd", zegt hij. "Wat telt, is dat de borden rechtsgeldig zijn. Als er boetes uitgeschreven worden, moeten ze ook geïnd kunnen worden", aldus Casaer.
De nieuwe naamborden zijn inmiddels al besteld, maar nog niet bedrukt. Het is niet duidelijk of het ontwerp dat de dorpelingen in de petitie voorstellen, nog een kans maakt.