08-10-2017

Petitie - Het Catalaanse zelfbeschikkingsrecht lonkt

Dit artikel biedt extra informatie bij het Catalaanse referendum en bij de petitie die we lanceren voor vreedzaam overleg tussen Madrid en Barcelona en voor de EU die deze daartoe moet aanmoedigen. Dit artikel is dus enkel informatief, en niet ‘bindend’ voor die petitie.

Dat er een krachtmeting gaande is tussen de Catalaanse overheid en de Spaanse, dat is duidelijk. De meeste Catalanen willen op vreedzame en democratische wijze het zelfbeschikkingsrecht uitoefenen. Catalonië kondigde dit recente referendum af om dat ook door het volk te laten bekrachtigen. Het kreeg ook een uitgesproken duidelijk mandaat van de Catalanen, met bijna 90% S-stemmers op een behoorlijk mooie opkomst. Ruim voldoende dus.

Het huidige stilzwijgen tegenover Madrid mag daarom niet lang standhouden. Dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. Want de EU schiet hier ernstig tekort in één van haar meest fundamentele vrijheden, namelijk het garanderen van de vrede en de veiligheid van al haar burgers. Steeds meer EU-burgers hebben daar echter genoeg van.

Wat denkt u ervan? Akkoord dat overleg én druk vanuit de UE hierbij noodzakelijk zijn?

Om deze petitie te ondertekenen, zie hier.

Deze petitie is een initiatief van Charta Vlaanderen, VOS - Vlaamse Vredesbeweging, en bestuursleden van andere verenigingen.  De opinie uitgedrukt in dit artikel is enkel deze van de auteurs. We waarderen alle opbouwende kritiek en suggesties. Reageer, op onze Facebook-pagina, of stuur ons een bericht met uw bemerkingen, extra feiten en uw voorstellen.

De Bron - Opiniëring, Actualiteit