03-02-2017

Petitie voor opvang vluchtelingen in eigen streek

Hoe helpen we vluchtelingen best, zonder immense problemen te veroorzaken? Opvang hier is immers waanzinnig duur en het zorgde al voor reële veiligheidsproblemen. Het creëert ook discriminatie van de eigen bevolking. Mede daarom is opvang in een 'nabije veilige streek' veel beter en (wel) betaalbaar. Dat horen we correct te steunen. Daarom lanceren een aantal leden en sympathisanten van Charta Vlaanderen, de vzw achter De Bron, een 'petitie voor een humaan maar eerlijk beleid voor de vluchtelingen'.

Deze petitie trekt de aandacht op vragen die in dit debat rond vluchtelingen en migratie tot nog toe genegeerd werden. Zoals, 'hoe ver reikt onze verantwoordelijkheid ten aanzien van politieke en oorlogsvluchtelingen?'. En 'hoe helpen we hen best?'

Deze petitie maakt een keuze. Ze wil dat vluchtelingen ernstig geholpen worden. Er mag daarbij niet gewacht worden op andere landen die wel mee schuld dragen voor de vluchtelingencrisis (zoals de sponsors en beschermheren van terroristen en brutale dictators). De initiatiefnemers vragen dus dat de beschikbare middelen prioritair gaan naar hulp in 'de meest nabije veilige streken', en niet naar de riskante, moeilijkere en peperdure opvang hier.

De initiatiefnemers geven hier meer meer uitleg.

De Bron - Opiniëring, Actualiteit