Familiebanden uit de politiek

De plaatsjes op verkiezingslijsten worden doorgegeven van vader/moeder op zoon/dochter of goede vrienden. 'Gewone' burgers krijgen geen kans op een lijstplaats. Is dit 'democratisch'?

Alle Belgen die vinden dat het huidige regeringssysteem meer op een maffiasysteem lijkt.

Het is een feit dat onze 'Belgische politiek' en het voordeel van de daarbij horende 'onschendbaarheid' in handen is gevallen van een aantal families. De plaatsen op de lijsten worden steeds door deze families bezet gehouden of ingenomen en doorgegeven van ouder op kind enz., -bekwaam of niet-, zodat de gewone burger geen kans krijgt om zijn/haar zegje te doen in de politieke wereld. Aan dit soort 'democratie' moet een einde komen!

Er zou een wet moeten komen die verbiedt dat 1) Bij verkiezingen meer dan één persoon uit het zelfde gezin of binnen redelijk dichte familiekring op een lijst mag staan. 2) Een kandidaat op méér dan één lijst mag staan. 3) Na de verkiezingen méér dan één persoon uit de zelfde familie een politiek ambt bekleed of in een politiek ambt word aangesteld.

onderteken de petitie Familiebanden uit de politiek.

• ongeveer 1 jaar geleden anoniem
  • bijna 3 jaar geleden anoniem