Red de bosgevangenis van Drij Borren te Oudergem

Het is een archeologische getuige. Het werd als monument erkend en geklasseerd op 19 november 1986 omwille van zijn bouwkundige kenmerken. Het is ook een historische getuige (1329) en uniek in zijn soort. Gerestaureerd in 1973-76. Verwaarloosd en in onbruik sedert 2008 en opnieuw in verval.

Iedereen die begaan is met de bewaring van ons patrimonium - erfgoed en het milieu in het algemeen.

Het huidige gebouw van de vroegere bosgevangenis van Drij Borren te Oudergem lijkt niet langer op een kasteel maar was het wel.
Het is een archeologische getuige: overblijfsels van de slottoren, monumentale gotische schouw. De kelder was een uniek specimen van bosgevangenis met 5 à 6 kerkers voor rovers en plunderaars.
Het kasteel heeft ook gediend als woonplaats van de warantmeester (beschermheer van de kloosters en de bosfauna). Het is een miskend juweel van het Brussels patrimonium.

Samen met de vzw De Vrienden van het Zoniënwoud (www.amisdesoignes-zonienwoudvrienden.be)verzoeken wij de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om dringend de onontbeerlijke maatregelen te nemen voor de redding van het geklasseerd kasteel Drij Borren te Oudergem, meer bepaald de werkzaamheden in verband met vochtbestrijding, de bescherming tegen slechte weersomstandigheden en de restauratie van een uniek juweel van het Brussels erfgoed.

onderteken de petitie Red de bosgevangenis van Drij Borren te Oudergem .

• meer dan 2 jaar geleden Yves Joris Mortsel
  • meer dan 2 jaar geleden Marcel Bollaerts 1560 Hoeilaart