Schrap "gescheiden" uit bevolkingsregister

126278

Vermeld enkel nog in het nationaal register of iemand gescheiden is indien de persoon zelf daarmee instemt. Juridisch heeft de notie "gescheiden" geen enkele impact, in tegenstelling tot de burgerlijke staat. Het behoort tot de strikte privésfeer en is erg stigmatiserend.

In 2014 alleen al telt België 24.310 echtscheidingen. Dit is voor alle echtgescheiden mensen.

Juridisch gezien heeft een gehuwd koppel bijvoorbeeld speciale erfrechten, verplichtingen tegenover elkaar en dergelijke. Maar dergelijk geregelde wetgevingen hebben geen enkele impact op een gescheiden persoon. Zij hebben dezelfde verplichtingen en rechten als een alleenstaand of ongehuwd persoon. Dus waarom die status niet terug aanpassen naar ongehuwd? Het wordt hoog tijd dat deze burgerlijke staat herzien wordt.

- Herziening van de burgerlijke status "gescheiden".
- Kosteloos wijzigen van de burgerlijke status van gescheiden personen die daarom vragen.
- De gescheiden status enkel op vraag van de burger wijzigen. De aanvraag tot wijziging van één van de partners moet hierbij volstaan.

onderteken de petitie Schrap "gescheiden" uit bevolkingsregister.

• ongeveer 1 jaar geleden s servaes hansbeke
  • ongeveer 1 jaar geleden anoniem