Tegen discriminatie en staatssubsidiëring van vakbonden

In België kent men erkende vakbonden naast niet-erkende, en daarenboven een derde categorie, met name de “erkende representatieve vakbonden”. Alleen laatste worden gesubsidieerd en genieten allerlei voordelen. Dat is discriminatie en dit moet ophouden!

burgers die voorstander zijn van een correcte en zuivere opstelling van de staat,

dat er in België erkende vakbonden naast niet-erkende bestaan, en daarenboven een derde categorie, met name de “erkende representatieve vakbonden”. 'Toevallig' omvat deze laatste categorie de zuilgebonden organisaties, die niet alleen gesubsidieerd worden met het geld van de belastingbetaler, maar ook allerlei voordelen genieten zoals bijvoorbeeld het feit dat via CAO de gehele of gedeeltelijke betaling van de vakbondsgelden der werknemers door de werkgever wordt gelegaliseerd zodat deze de kost daarvan kan inbrengen als bedrijfskosten. Dat is discriminerend en strookt niet met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de supranationale (door België geratificeerde)regelgevingen zoals deze van de IAO en de Grondwet.

Parlement en regering om aan al deze onwettige praktijken een einde te maken. De Staat kan redelijke en objectieve voorwaarden opleggen om een vakbond te erkennen, maar kan onder de erkende niet discrimineren. Daarenboven hoort geen geld van de belastingbetaler naar de vakbonden gaan: beide zaken in strijd met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de supranationale (door België geratificeerde)regelgevingen zoals deze van de IAO en de Grondwet.

onderteken de petitie Tegen discriminatie en staatssubsidiëring van vakbonden.

• 6 maanden geleden anoniem
  • meer dan 1 jaar geleden anoniem