De beuken

Behoud de bomen van het Liedekerkepark in Sint-Joost-ten-Node

Het park is aan opfrissing toe, maar Leefmilieu Brussel wil hiervoor 35 van de 60 bomen kappen, oa gezonde. Er worden er minder geplant en andere soorten. De eigenheid van dit parkje is net zijn bladerdek, koelte en rust. Het bevindt zich naast het drukke Sint-Joostplein, ook een hitte-eiland.

De buren, de mensen die teveel bomen, groen, lucht, koelte en stilte zien verdwijnen....

Het parkje moet worden opgefrist. Maar nu verliezen we meer dan de helft van de oude bomen (waaronder gezonde) en ook het karakter van het park zal veranderen door de ingreep. Het wordt niet voldoende gedragen door de buurt. En wellicht ook niet door de andere fauna die er woont, passeert.

We vragen dat de plannen worden aangepast om zeker geen voldoende gezonde bomen te kappen. Maar ook dat de convivialiteit voor de buurt wordt behouden en het project open met de buurt wordt besproken, onderhandeld. Het park behoort toe aan Leefmilieu Brussel, dat valt onder de bevoegdheid van de Minister van leefmilieu, gezondheid, transitie én participatie. Alles dus. Het werd in 2018 vergund maar op 2 jaar is er globaal enorm veel veranderd.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest
09-12-2020