Geluidshinder

Geen windturbines in woonzone Sint-Katelijne-Waver

BelOrta heeft plannen om 2 windturbines van een +-150 meter hoogte te plaatsen op hun terreinen langs de Mechelsesteenweg in Sint-Katelijne-Waver. Wij zijn van mening dat deze enorme turbines niet op hun plaats staan in een gebied waar vele mensen en gezinnen wonen.

Buurtbewoners van BelOrta en inwoners van Sint-Katelijne-Waver.

Waarom geen windturbines in woongebied SKW: 1. Geluidsoverlast: De enorme wieken maken dag en nacht een pulserend geluid dat tot ver in de omtrek hoorbaar is. 2. Slagschaduw: Als de zon achter de turbines staat tegenover onze woning/bedrijf/serre/weide zal deze een stroboscopisch effect veroorzaken welke als uiterst storend wordt ervaren. 3. Gezondheid omwonenden: Studies hebben al aangewezen dat dicht bij een windturbine wonen wel degelijk nadelig is voor de gezondheid van ons én onze kinderen (Stress, slapeloosheid, leerstoornissen...) 4. Catastrofale gevolgen bij mastbreuk: Fabrikanten raden een veiligheidszone aan van 400 meter maar bij mastbreuk kunnen de brokstukken tot 800 meter ver vliegen. Wat als dit gebeurt? 5. Dode vogels en vleermuizen, stress bij paarden, honden... 6. Geen enkel voordeel voor SKW: Al het profijt is voor BelOrta, alle last en nadelen voor de inwoners van Sint-Katelijne-Waver. 7. Nadeel zonnepanelen: Inwoners die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen zullen hun stroomopbrengst zien verlagen door de slagschaduw (BelOrta zelf ook!) 8. Afbreuk landschap: Deze veel te grote turbines passen niet in een landelijke omgeving als Sint-Katelijne-Waver. De gemeente begint te lijken op één groot industrieterrein waar woonwijken en huizen misplaatst zijn. 9. Waarde en huurprijzen van onze woningen en gronden daalt: Nieuwe inwoners van Sint-Katelijne-Waver zullen worden afgeschrikt. Niemand wil immers wonen met alle boven genoemde punten. Nederlandse studies melden waardeverlies van 30 tot 100%!

Wij als inwoners van uw gemeente willen u vragen om een negatieve beoordeling te geven voor de bouw van deze turbines en ons standpunt te verdedigen bij verdere onderhandelingen. Wij zijn niet tegen alternatieve energiewinning, in tegendeel, maar NIEMAND mag er last van hebben! Er zijn alternatieven waar de buurtbewoners geen nadelen van zullen ondervinden!

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Sint-Katelijne-Waver
04-06-2014