U, de petitionaris

Red het natuurgebied Hoogstraat en dorpskern in Lede

Op de Hoogstraat 41 te Lede bevindt zich een uniek natuurgebied. 36 bomen van meer dan 75 jaar oud worden bedreigd. Een vastgoedmakelaar wil in deze resterende zuurstoflong van de dorpskern een winkelcentrum vestigen. Lede heeft behoefte aan groen. Winkelketens moeten zich buiten de kern vestigen.

Het buurtcomité van de Hoogstraat en de Dorenweg en eenieder die bekommerd is om de natuur van Lede

Het centrum van Lede heeft een groeiend gebrek aan volwassen bomen en natuur. Wij willen een park voor onze kinderen en ook voor de ouderen. Onze dorpskern is gevaarlijk druk geworden. Het aantrekken van extra verkeer zal de veiligheid en de leefbaarheid van Lede nog meer bedreigen. Extra winkels horen hier niet thuis. Het vernietigen van dit natuurpatrimonium beschadigt onherstelbaar wat nog overblijft aan natuur in onze dorpskern.

Dit patrimonium wensen we te behouden en te beschermen. Het plannen van een winkelcentrum in de dorpskern vernietigt de finaliteit van een woonzone. Ketenwinkels horen hier niet thuis. Een natuurpark met oude bomen kan je niet vervangen door het planten van eenjarigen. Oude bomen fixeren fijn stof in hun schors en zorgen voor het omzetten van CO2 naar zuurstof. Dit behouden is een verantwoordelijkheid van elke Ledenaar.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Ontvanger:
Lede