Lijn 371 verdwijnt in januari 2025 zodat een aantal wijken zonder waardig openbaar vervoer komen te zitten. We vragen dat wie voor degelijk openbaar vervoer in de door deze lijn bediende wijken in Linden en Leuven is, deze petitie voor het behoud ervan zou willen ondertekenen.
de inwoners van de wijken in Leuven en Linden die thans door lijn 371 bediend worden,
dat vanaf januari 2025 het openbaar vervoer in onze wijken door de invoering van de "basisbereikbaarheid" van De Lijn en de Vervoerregio Leuven gehalveerd wordt qua frequentie en dat de verbinding met Leuven centrum en verder en Hoog-Linden verdwijnt, wat in de praktijk neerkomt op de afschaffing van die lijn
dat de geplande afschaffing van lijn 371 Linden-Leuven-Gasthuisberg niet doorgaat en dat het aanbod van die lijn (frequentie en traject met verbinding naar Leuven centrum en Hoog-Linden) ook na 6 januari 2025 minstens behouden blijft, zoals van een klantgericht modern openbaarvervoerbeleid verwacht mag worden.
Beste busgebruikers, naar aanleiding van de week van de mobiliteit kort een verslag van de activiteiten van Werkgroep 44, die ijvert voor het herstel van een goede busverbinding tussen Hoog-Linden, Kessel-Lo en Leuven Centrum en waartoe iedereen nog steeds welkom is om hieraan mee te werken. We hebben intussen herhaaldelijk vergaderd, voorstellen geformuleerd en contacten met beleidsverantwoordelijken gelegd om ervoor te zorgen dat we hetzelfde kwaliteitsvolle openbaar vervoer krijgen als de andere wijken in en rond Leuven.
Die zijn er sinds januari meestal op vooruitgegaan, terwijl wij serieus hebben moeten inboeten. Nu zaterdag 20 september vindt er van 11.30 tot 13.00 een bijeenkomst plaats op het Martelarenplein voor het station Leuven, die georganiseerd wordt door verschillende middenstandsorganisaties die opkomen voor beter openbaar vervoer. We zullen er ook op vertegenwoordigd zijn en hopen dat (gewezen) busgebruikers van lijn 44 er ook even langs willen gaan om hun vraag voor een betere busverbinding (bijvoorbeeld door de omvorming van lijn 44 tot een stadslijn) kracht bij te zetten. Iedereen dus hartelijk welkom, ook met een bordje met 44 op!
Aansluitend bij de petitie werd er in januari Werkgroep 44 opgericht om de aandacht op de problemen na het wegvallen van lijn 371 te blijven vestigen. Lijn 44 biedt immers maar een schamel alternatief met een minimale dienstverlening en een sterk ingekorte reisweg. De werkgroep is al meerdere keren samengekomen en heeft enkele nota's ten behoeve van De Lijn, de betrokken gemeentebesturen en de Vervoerregioraad Leuven opgesteld.
Daarin worden er ook enkele alternatieven voorgesteld om het busaanbod in onze wijken op te krikken tot het niveau van de afgeschafte lijn 371. Volgende woensdag 19 maart komen we om 11.45 uur samen aan het busstation te Leuven voor een ludieke actie in aanwezigheid van de pers. Hoe meer mensen daarbij aanwezig zijn, hoe groter de impact. Vandaar deze oproep aan iedereen die kan/wil om aan deze actie deel te nemen...
Ondertussen werd er dus een werkgroep "44" opgericht, die een nota opgesteld werd die aan de bevoegde politici en diensten en De Lijn bezorgd werd met het oog op de vergadering van de vervoerregioraad (onder voorzitterschap van M. Ridouani) op 27 januari.
Daarin worden nogmaals de gevolgen van het verdwijnen van onder meer lijn 371 opgesomd en worden er enkele alternatieven aangereikt om zo budgetneutraal mogelijk en met kleine ingrepen toch nog over een halfuurbediening en een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum te kunnen beschikken. Nu is het dus afwachten hoeveel belang de politiek daaraan hecht...